News

TravelXpo vil vise frem Nord-Norge for østlendinger 


Sorry, this entry is only available in Norwegian Bokmål. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Høstferien nærmer seg, og selv om de fleste nordmenn som ferierer i eget land reiser til Østlandet, er det stadig flere som drømmer om ferie i nord. 

Det nye reise- og opplevelseseventet TravelXpo skal samle hele verden på Telenor Arena 10.-12. januar 2020, men arrangøren et spesielt fokus på å vise frem norske reisemål. 

Tallene fra den ferske befolkningsundersøkelsen som Kantar har utført for NHO Reiseliv i september 2019, understreker hvor viktig et event som TravelXpo kan bli for reiselivsaktører som ønsker å promotere sine perler sentralt på Østlandet.

Drømmer om nord – reiser til Østlandet

Undersøkelsen viser nemlig at hver fjerde spurte nordmann med ferieplaner i Norge kunne tenke seg å feriere i Nord-Norge i høst. Nordland er fylket aller flest ville reist til om de fikk velge kun ett fylke, og Troms og Finnmark kommer like bak. 

Likevel reiser de aller fleste til Øst- eller Vestlandet.

– Det betyr at nordnorske destinasjoner har et godt potensial for å lokke nordmenn på høsttur, sier Kristin Krohn Devold, direktør i NHO Reiseliv, på NHO sine nettsider. 

Til VG sier Krohn Devold følgende:

– Det burde vært laget og annonsert enda flere gode høsttilbud med reise, overnatting og aktiviteter på de populære nord-destinasjonene. Ofte mangler det lille ekstra som utløser kjøp fra en vennegjeng eller familie.

Lofoten er et populært reisemål i nord.

Viser ukjente perler 

Xpo Manager for TravelXpo, Birgit Haugen, forteller at det er nettopp dette TravelXpo skal gjøre. 

– Vi skal inspirere folk på Østlandet til å reise til perler rundt om i Norge de kanskje ikke kjenner fra før, dette inkluderer selvsagt også opplevelser i nord. Målet er å gjøre disse destinasjonene lett tilgjengelige, sier Haugen.

Et viktig poeng er at utstillere på TravelXpo vil møte kundene sine ansikt til ansikt. 

– Vi har tro på at relasjoner skapes best ansikt til ansikt, og TravelXpo blir en unik arena for å selge sin destinasjon til besøkende som kommer med et ønske om å finne ut hvor de skal legge sin neste ferie.