NOVA Spektrum overtar alle rettighetene til TravelXpo, Norges største reiselivsmesse med 7300 besøkende og om lag 200 utstillere. Oppkjøpet innebærer at arrangementet flyttes til NOVA Spektrum med førstegangs gjennomføring i Lillestrøm 10. – 12. januar 2025.
Compass Fairs har besluttet å selge TravelXpo med overføring av alle rettighetene til NOVA Spektrum. Dette innebærer at NOVA Spektrum blir ny arrangør av Norges største reiselivsmesse og umiddelbart går i gang med å planlegge TravelXpo 10. – 12. januar 2025. Bransjen har selv ønsket seg en slik løsning i møte med ambisjonen om å styrke arrangementet ytterligere.
Større og mer opplevelsesrik møteplass
Oppkjøpet av TravelXpo legger til rette for at NOVA Spektrum kan videreføre det gode arbeidet som er gjort med å bygge opp et arrangement med høy kjennskap i markedet.
– Oppkjøpet av TravelXpo gir oss muligheten til å videreutvikle Norges største reiselivsmesse til å bli en enda større og mer opplevelsesrik møteplass for alle besøkende. Vi har stor tro på reiselivsnæringens fremtidspotensial, og ønsker å bidra til at selskapene i bransjen kan lykkes enda bedre med salg, markedsføring og relasjonsbygging, sier Liv Kindem, Kommersiell direktør i NOVA Spektrum.
Mål om flere besøkende
Liv Kindem mener TravelXpo passer perfekt inn i arrangementsporteføljen til NOVA Spektrum. NOVA Spektrum eier flere av Norges største publikumsarrangement med gode besøkstall og ferske publikumsrekorder i 2024. Frem til 2012 var også NOVA Spektrum arrangør av reiselivsmessen. Nå blir det nye reiselivsopplevelser på arenaen i Lillestrøm.
– Flere av våre store publikumsmesser som Camp Villmark og Hagemessen har hatt svært gode besøkstall denne våren. Vi tror dette skyldes vår evne til å skape unike opplevelser basert på riktig utstillermiks i kombinasjon med kreativt innhold i form av spennende og interessante aktiviteter som engasjerer mange. Vårt mål er også å gjøre TravelXpo til enda bedre og mer attraktiv møteplass som tiltrekker seg flere besøkende gjennom å tilføre arrangementet mer innhold og enda flere opplevelser, sier Kindem.
Liv Kindem viser til at NOVA Spektrum besitter landets største fagkompetanse innen messer og arrangement, og at arenaen i Lillestrøm også har en egen mat- og drikkeavdeling som gjør det mulig å lage spesialtilpassede mat- og drikkekonsepter til hvert arrangement. Dette gjør det mulig å løfte kvaliteten til Travelxpo på viktige områder som skaper økt publikumsinteresse.
Vil favne hele bredden av reiselivsnæringen
Liv Kindem har selv mange års fartstid fra reiselivsbransjen, og har blant annet innehatt flere ledende roller gjennom nærmere 15 år i Nordic Choice Hotels (nå Strawberry). Kindem har også vært markedssjef for Birken AS som står bak Birkebeinerrennet, og trekker på erfaringene fra disse rollene i arbeidet med å videreutvikle TravelXpo i regi av NOVA Spektrum.
– Vi er opptatt av at TravelXpo skal favne både bredde- og nisjeaktørene i den norske og internasjonale delen av bransjen, og være hele reiselivsnæringens felles møteplass for å få frem alle de unike opplevelsene som er tilgjengelige i markedet. Basert på egen erfaring vet jeg mye om hvor viktig det er å være til stede på et arrangement som mange besøker for å bli bedre kjent med hvilke muligheter som finnes på områdene for ferie, fritid og opplevelser, avslutter Kindem.