Årets TravelXpo har vist oss at tiden for den norske reiselivsmessen slik vi har kjent den er definitivt over. Nå må konseptet trimmes, styles og kanskje viktigst; fornyes!
Nordmenn reiser, spiser og drikker som aldri før. Interessen for reiser og opplevelser har med andre ord aldri vært større. Tilgangen på informasjon har heller aldri vært større, med internett og nå AI som er på full vei inn i livene våre. Så trenger vi egentlig å møtes?
Ja, vi mennesker vil møtes, og stoler mer på den informasjonen vi mottar i møter med mennesker enn den informasjonen ChatGPT serverer oss.
NOVA Spektrum er en tungvekter i Norge innen store og innholdsrike arrangement. Her arrangeres årlig store suksesser som Oslo Motor Show, Camp Villmark og Hagemessen. Hver av dem trekker titusener av publikummere som gleder seg til en helg full av inspirasjon, opplevelser og en god handel.
Nytt sterkt team med kreativ prosjektleder på plass
Nå ønsker de å satse på TravelXpo. For å ta fatt på jobben har de hentet frem et sterkt team, ledet av prosjektleder Cecilie Svabø. Hun har lang erfaring fra store arrangementer, fra media, konseptutvikling og ikke minst reiselivsbransjen, via hotell og norsk destinasjonsselskap.

Fra «Norges største reiselivsmesse» til «En smak av verden»
Cecilie er klar for å ta fatt på jobben; – Overordnet ønsker jeg å endre konseptet fra en transaksjonsarena til en opplevelsesarena for de besøkende. Et arrangement hvor publikum rett og slett får en smak av verden. Informasjon om reiser er fint, men ekte opplevelser er bedre!
– I løpet av våren skal vi klekke ut et arrangementkonsept som skal gi oss en forsmak på selve reiseopplevelsen, som blir en opplevelse i seg selv, forklarer hun. Så bare bli i maillisten vår for her vil det dukke opp spennende nyheter og tilbud underveis!
Dato for reiselivsarrangementet TravelXpo i 2026 er klar!
Første grep er allerede tatt; TravelXpo flyttes til nye datoer, 10. – 12. april 2026.
Undersøkelser viser at det ikke er lenger er noen praktisk grunn for at et slikt reiselivsarrangement må avholdes i januar. Derfor ønsker vi å legge arrangementet når det allerede er en stor, eksisterende og relevant målgruppe i huset. I nabohallene går nemlig den populære Hagemessen av stabelen på NOVA Spektrum samme helg. I løpet av helgen strømmer årlig oppunder 20.000 kjøpssterke publikummere til, hovedsakelig damer fra 40 år og opp.
Undersøkelser viser at det er kvinnene som stort sett er reisesjefene rundt om i de norske hjem, så de vil være en god match for alle tilbydere som blir med på TravelXpo neste år. – Jeg tror vi kan dra god nytte av synergiene mellom de to arrangementene, mener Svabø.
Krysser fingrene for at reiselivsnæringen stiller opp
– Lignende arrangement går så det suser i Danmark og i Finland, så hvorfor skulle vi ikke få det til i Norge?, undrer prosjektlederen. Her må vi brette opp ermene, samle næringen og gå på fremover.
Svabø vil nå bruke tiden på å evaluere tidligere arrangement og opplegg, og ikke minst snakke med viktige aktører i reiselivsnæringen om hva som er viktig for dem fremover. Hun regner med at det norske reiseliv i utgangspunktet er positiv til et arrangement som TravelXpo og at vi trenger en møteplass for reiser og opplevelser i Norge.
– Vi skal ta med det som funket tidligere og finne alternativer til det som ikke funket. Dette kan bare bli bedre, avslutter hun.
Så følg med, for utover våren og høsten vil det nye arrangementet ta form.